Wat is funnel marketing?

Funnel marketing is het leiden van potentiële klanten langs een specifiek pad dat als doel heeft om de lead tot een klant te converteren. Een ‘funnel’ is een Engels woord dat ‘trechter’ betekent. Je trechtert jouw klanten als het ware tot een bepaald einddoel.

Hieronder verstaat men in principe alle stappen die te maken hebben met het verkoopproces. Het gaat om het moment dat de consument voor het eerst van jouw bedrijf heeft gehoord tot het moment dat een conversie is behaald.

Het ontstaan van de eerste marketing funnel

Het was de Amerikaan Elias St. Elmo Lewis die in 1898 het AIDA-model ontwierp en beschreef. Dat model beschrijft wat een klant doet vanaf het tijdstip dat de interesse in een bepaald product of dienst is gewekt tot de uiteindelijke aankoop of akkoord.

De stadia van het verkoopproces van een marketing funnel werd als volgt verdeeld:

  1. Awareness (gewaarwording): dit is de eerste gewaarwording van de klant van het bestaan van jouw onderneming.
  2. Interest (interesse): het moment waarop de klant interesse ontwikkeld voor wat je te bieden hebt.
  3. Desire (verlangen): de klant begint een verlangen te ontwikkelen en overweegt een aankoop.
  4. Action (actie): de klant maakt een laatste besluit om al dan niet over te gaan tot aankoop.

Waarom funnel marketing inzetten?

Door een marketing funnel te gebruiken krijg je inzicht in het koopproces dat iedere klant zal doorlopen. Je weet dan op welk punt ze staan, wat er grofweg door hen heen gaat en waarom men afhaakt. Overal waar een actie van een bezoeker aan te pas kan komen is waar je zo’n trechter voor kunt gebruiken. Wil je er dus achter komen waar het in het proces fout gaat en mensen niet overgaan tot conversie dan is funnel marketing inzetten een oplossing om tot inzicht en een oplossing te komen.

Voorbeeld van een marketing funnel

Stel je hebt een website waarop je diensten aanbiedt. Hoe ziet de marketing funnel eruit op zo’n website?

  • Awareness: een potentiële klant komt jouw website tegen in de Google zoekmachine.
    Waar? In de organische zoekresultaten.
  • Interest: de potentiële klant bekijkt de aangeboden dienst op de site.
    Waar? Op de landingspagina of homepagina.
  • Desire: de potentiële klant klikt door naar de tarieven pagina om een evaluatie te maken of het de moeite waard is.
    Waar? Op de tarievenpagina.
  • Action: de potentiële klant gaat over op actie en vraagt een offerte aan.
    Waar? Bij het offerteformulier.

Inzicht in de funnel en het oplossen van problemen

Waar een marketing funnel de meeste inzicht biedt is door per stap in te kunnen zien waar potentiële klanten de funnel verlaten. Je weet dan precies op welk punt je de strategie kunt aanpassen. Voor elke stap heb je verschillende oplossingen. Neem het hierboven genoemde voorbeeld. Komen er geen klanten in de eerste stap? Dan kan je overwegen om SEO toe te passen. Grote kans dat jouw website dan niet vindbaar is. Is er verlies te zien in stap twee? Dan kan het liggen aan de naamsbekendheid of dat je niet hoog genoeg staat in de SERP’s. Een laatste push met SEO in combinatie met SEA om helemaal bovenaan te komen kan zorgen voor meer vertrouwen. Gaat er iets mis in stap drie? Dan zijn er misschien concurrenten die een lager tarief hanteren. Als dat niet zo is kan je eventueel de voorwaarden vergelijken of extra kosteloze services, misschien dat bezoekers weglekt. Wanneer er in stap vier iets verkeerd gaat dan kan dat een indicatie zijn dat het offerteformulier kapot is. Of het offerteformulier vraagt te veel persoonlijke gegevens. Zo zie je dat je met behulp van een marketing funnel veel gerichter naar een oplossing van een probleem kunt zoeken.

Funnel marketing strategie

Voordat je een funnel opzet kan je de strategie eerst uitzetten, dat wil zeggen wat er per stap precies moet gebeuren en hoe iedere fase in het verkoopproces met elkaar verband. Wanneer je dat weet dan heb je gericht doel waarmee je kan werken. Funnel marketing gaat verder dan klanten de stappen op een website te laten verlopen. Hieronder enkele voorbeelden van doelen die je in de funnel marketing strategie kan verwerken:

  • Awareness (gewaarwording)
    • Werk aan de branding en naamsbekendheid.
    • Maak jouw bedrijf herkenbaar door jouw huisstijl overal terug te laten komen.
    • Maak potentiële klanten vatbaar voor komende interacties.
  • Consideration (afweging)
    • Hoog in Google staan om überhaupt een kandidaat te zijn.
    • Meer pagina’s bovenaan in Google hebben staan om betrouwbaarder dan concurrenten over te komen.
    • Positieve klantbeoordelingen weergeven.
  • Loyalty (loyaliteit)
    • Werk aan klantenbinding via een loyaliteitsprogramma. Dat kan met onder andere:
    • Acties en kortingen voor bestaande klanten
    • Socia media aanwezigheid
    • Nieuwsbrieven versturen
  • Advocacy (mond-tot-mond-reclame)
    • Klanten tevreden houden waardoor mensen te spreken zijn over jou, jouw producten of jouw diensten. Hierdoor zullen ze hun positieve ervaring met hun naasten delen.
    • Loyaliteitsprogramma’s zorgen voor verbinding en potentiële aanbevelingen.
    • Een uitstekende klantenservice voorkomt negatieve reviews.
  • Buyer Persona (klant-persona)
    • Niet elke klant is hetzelfde. Daarom kan het inzichtelijk zijn om te begrijpen wat voor type kopers of cliënten er in jouw bedrijf geïnteresseerd zijn. Dan kan je per groep een specifieke strategie toepassen om hen te benaderen.
    • Maak buyer persona’s
    • Maak bijbehorende op maat gemaakte customer journeys

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J
K
L

M

N

O

P

Q
R

S

T

U

V
W

X
Y
Z