Wat is PageRank?

De Google PageRank is één van de eerste algoritmes van Google om pagina’s naar belang in te delen. De PageRank deelt pagina’s in naar belang op een schaal van 1 tot 10, waarbij 10 de hoogste score is. Men gebruikte dit als leidraad binnen zoekmachine optimalisatie. De factoren die de uiteindelijke ranking van een pagina bepalen, hebben vooral te maken met het aantal links vanaf andere pagina’s en de kwaliteit van deze links. Daarbij gaat de PageRank op logaritmische wijze te werk. Een pagina met een PageRank van 6/10 heeft een waarde die ongeveer 8 tot 10 keer zo hoog is als dat van een pagina met een PageRank van 5/10.

PageRank tegenwoordig

De PageRank was voor iedereen door middel van een toolbar op verschillende browsers te zien. Het vormde een leidraad voor vele (online) marketeers om de waarde van bedrijven in te schatten. Tegenwoordig heeft Google de toolbar echter offline gehaald. Het betrof een achterhaalt systeem, waar de laatste jaren eigenlijk al niet meer gebruik van werd gemaakt. Maar toch blijft de PageRank belangrijk, alleen is het niet meer precies te achterhalen en te meten. Desondanks blijft het een onderdeel van het algoritme waar Google continu aan werkt.

Wil je erachter komen wat de waarde van jouw website op het internet is, gebruik dan andere tools als SEO Majestic of MOZ.

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J
K
L

M

N

O

P

Q
R

S

T

U

V
W

X
Y
Z