Wat is pogo-sticking? In het kort:
Pogo-sticking is klikgedrag van bezoekers in de SERP (zoekresultatenpagina) wat een negatief effect heeft op de websites in de topposities.
Bij pogo-sticking zoekt een gebruiker op een bepaald zoekwoord, komt vervolgens op de SERP terecht en klikt een website aan op één van de hoogste posities aan. Wanneer de website nog maar net geladen is klikt de gebruiker op ’teruggaan’ om weer om dezelfde SERP terecht te komen en klikt op een website onder de vorige. Zo gaat de gebruiker door tot hij of zij bij een interessante website heeft gevonden en begint te lezen.
Dat betekent dat de gebruiker bij de eerdere hoger gepositioneerde websites een veel kortere sessieduur had dan bij de lager geplaatste. Als dat te vaak en bij te veel bezoekers gebeurt kan Google of elk andere zoekmachine gaan denken dat de pagina’s die bovenaan staan van mindere kwaliteit zijn dan de lager geplaatste. Als gevolg kunnen de websites in topposities gaan verzakken als gevolg van dit klikgedrag. Pogo-sticking heeft verschillende oorzaken en sommige daarvan zijn onnatuurlijk.