Wat is zoekvolume?

Wat is zoekvolume? In het kort:

Het zoekvolume is een algemeen begrip in zoekmachine marketing (SEM). Dat betekent dat het zowel in SEO (organische groeien) als in SEA (online adverteren) van belang is. Het zoekvolume staat voor het aantal bezoekers dat op een specifiek zoekwoord zoekt. Echter kan het nog nauwer gedefinieerd worden zoals verderop te lezen is. Het is een begrip dat in een zoekwoordenonderzoek noodzakelijk is om prioriteiten te kunnen stellen.

Zoekvolume volgens Google

Google heeft er ook zijn eigen ideeën over en heeft het voor zichzelf iets stricter omschreven vanwege praktische redenen. Zo omschrijft Google het als: gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand (gebaseerd op 12 maanden) voor een specifiek zoekwoord. Daarnaast wordt het zoekvolume doorgaans afgerond op getallen van een factor 10. Dit geldt overigens niet alleen voor Google, maar voor vele SEO tools die zoekvolumes hanteren. Het minimum is 10, maar dat betekent niet dat als het volume onder de 10 ligt, en er 0 wordt aangegeven, dat er niet op die zoekterm wordt gezocht.

Een mogelijkheid om de volumes van bepaalde zoekopdrachten te volgen is mogelijk via Google Trends.

Wat betekent het zoekvolume voor jou?

Je weet nu wat een zoekvolume is, maar wat betekent dat voor jou? Dat kan nogal verschillen. Een hoger volume betekent niet dat het automatisch ook beter is. In tegendeel dat kan op meerdere ongewenste zaken duiden. In de eerste instantie kan je er vanuit gaan dat zoekwoorden met een hoog volume doorgaans een hoge concurrentie hebben, maar daarnaast kan het nog iets anders betekenen. Als een zoekterm zo algemeen is dat het synoniem staat voor meerdere begrippen dan kan je er vanuit gaan dat er maandelijks ook veel op zo’n woord wordt gezocht, omdat het van alles kan betekenen. Dit zijn vaak generieke of shorttail zoekwoorden.

Denk aan woorden als ‘broek’, ‘fiets’ of ‘computer’. In het eerste geval is het niet duidelijk of de zoekopdracht gaat om broeken voor heren of dames, of om broeken voor kinderen of volwassenen of dat het misschien om een broekreparatie of verstelwerk gaat. De zoekintentie hoeft hierbij niet eens commercieel te zijn misschien is de zoekende wel geïnteresseerd naar de geschiedenis van broeken of welke soorten en stijlen er überhaupt zijn.

Aan de andere kant zijn longtail zoekwoorden veel specifieker en is het vaak duidelijker wat de intentie is. Het zoekvolume ligt bij zulke zoektermen vaak een stuk lager. Denk aan ‘zwarte herenbroek kopen’. Het is hierbij duidelijk om wat voor soort broek het gaat en dat er gezocht wordt naar een winkel of webshop om die te kopen.

Daarom is het belangrijk om goed in het oog te houden wat je precies met het zoekvolume probeert te meten en waarom. Je kan de volgende punten in het achterhoofd bij het bepalen of het zoekwoord relevant is voor jouw onderzoek:

  • Concurrentiegraad: is het op voorhand in te schatten dat het teveel tijd en geld kost om succes te boeken?
  • Zoekintentie: is het een converterend zoekwoord? Of wil men alleen informatie?
  • Potentiële omzet: brengt een conversie voldoende op om rendabel te zijn? Of zijn er andere kansen elders te vinden?

Als je wilt weten of er nog kansen zijn die je misloopt of als je twijfelt of het de moeite waard is om een SEA campagne of SEO strategie uit te zetten dan kan je advies inwinnen bij SAM Online Marketing. We helpen je graag.

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J
K
L

M

N

O

P

Q
R

S

T

U

V
W

X
Y
Z