Wat is een call to action?

In het kort

Een call to action (CTA) is letterlijk vertaald een oproep tot actie. Het is een begrip dat in online marketing wordt gebruikt om websitebezoekers over te halen een specifieke actie uit te voeren. Denk hierbij aan het bestellen van een product, het contact op nemen via de contactpagina, het inschrijven voor de nieuwsbrief of het bellen van een telefoonnummer.

Een call to action wordt gebruikt om de conversie te verhogen. Het kan net die extra stap bieden om de prospect over te halen. Denk hierbij aan leuzen als ‘bestel nu’, ‘klik hier’ of ‘neem direct contact op’.

Binnen online marketing wordt de call to action meestal verpakt in een ‘button’. Deze knop valt op binnen een pagina, waardoor de bezoeker onbewust sneller geneigd is hierop te klikken.

Je moet je voorstellen dat je een eigen website hebt. Deze website maak je of laat je maken met een specifiek doel in gedachte in je achterhoofd. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je je eigen doelgroep wil informeren over een onderwerp dat je interessant vindt. Of misschien heb je een eigen webshop en verkoop je producten. Er zijn veel verschillende doelen die je kunt verbinden aan je eigen website. Wat jouw doel ook is, zul je de bezoekers van je website moeten leiden in de juiste richting. Een bezoeker zal niet van zelf een offerte bij je aanvragen. Je moet de bezoeker laten weten dat men een offerte kan aanvragen en hoe dit kan. Dit maak je duidelijk met een call to action. Denk bijvoorbeeld aan kreten als ‘vraag een offerte aan!’ of ‘Neem contact met ons op’.Een call to action is dus een korte kreet waarmee je aan je bezoeker laat weten wat jij wilt dat hij doet. Het moet natuurlijk niet dwingend overkomen, want dat ervaart men als snel als vervelend. Maar soms moet je de bezoeker een klein duwtje in de goede richting geven!

Om je een beter beeld te geven bij wat call to actions zijn, hebben we een aantal voorbeelden voor je verzameld. Duidelijker kan niet!

Voorbeeld 1 - call to actions

Wel eens in een bouwmarkt geweest? Tuurlijk! Wie niet? Ook bouwmarkten als Gamma gebruiken call to action op hun websites. Zo zie je in het voorbeeld de call to action ‘Registreer je pas’ staan. Gamma wil heeft (o.a.) als doel dat zoveel mogelijk mensen een voordeelpas aanvragen. Zo zorg je ervoor dat men het niet houdt bij één aankoop, maar juist vaker terug komt. Om de bezoekers van hun webshop een klein duwtje in de gewenste richting, gebruikt Gamma de kreet ‘Registreer je pas’ gepaard met een overtuigende banner.

Voorbeeld 2 - call to actions

Voorbeeld 2 is van een partij die iedereen maar al te goed kent. Namelijk de Rijksoverheid! In het voorbeeld zie je een hele duidelijke call to action staan. De kreet ‘Bekijk ons verhaal’ is kort, maar krachtig. Perfect om bezoekers mee aan te trekken!

Zo maak je een goede CTA

Voor call to actions bestaat er helaas geen magische formule. Het gaat er vooral om dat je de bezoeker stimuleert om te klikken op de knop met de CTA. Hierbij is het belangrijk dat je vooraf al nagedacht hebt over wat jouw primaire doel. Wil je dat mensen bijvoorbeeld een product van je kopen, is het niet handig om steeds de CTA ‘Schrijf je in voor onze nieuwsbrief’ te gebruiken. Je bezoekers zullen misschien wel klikken op de knoppen, maar jij zal je doel er helaas niet mee bereiken. Bedenk dus eerst wat je echt wil bereiken met je website!!

We snappen als geen ander dat het lastig kan zijn om goede CTA’s te bedenken. Om je verder te helpen bij het inrichten van je website hebben we een aantal goede tips voor je onder elkaar gezet:

  • Gebruik de juiste teksten

Nu je weet wat je wilt bereiken met je website moet je dit doel omzetten naar een pakkende zin, die je bezoekers moet motiveert om over te gaan tot actie. Het idee is dat je in 2 tot 5 woorden duidelijk maakt wat de bedoeling is. Denk bijvoorbeeld aan ‘Maak een gratis account aan’ of ‘Toevoegen aan winkelmand’. Dit zijn beiden call to actions die je meermaals voorbij hebt zien komen en toch heb je waarschijnlijk nooit stilgestaan bij het effect dat deze zinnen op je hebben gehad. Want vergis je niet; die drie kleine woorden die je steeds op pagina’s plaatst, maken of breken je website en dus ook je doelstellingen.

  • Maak je call to action opvallend

Er zijn meerdere manieren om een call to action te laten opvallen op je website. Natuurlijk zijn de woorden die gebruikt in je call to action ontzettend belangrijk, maar hoe je call to action eruit ziet, is net zo belangrijk. Zo moet je nadenken over de kleuren die je gebruikt. Zorg er altijd voor dat je call to action een andere kleur heeft dan de kleur die vaak terugkomt op de website. Dan valt je call to action namelijk weg. Als je bijvoorbeeld een website hebt met de hoofdkleur blauw, is het slim om te kiezen voor een kleur die niet al te veel lijkt op blauw. Denk bijvoorbeeld aan de kleur oranje! Let alleen wel goed op de kleurencombinaties die je maakt. Je wilt je bezoeker namelijk niet afschrikken!

  • Heb je ooit van A/B testing gehoord?

Bij het optimaliseren van je website komt meer kijken dan het bouwen en slopen van onderdelen. Je moet namelijk ook zien te achterhalen welke veranderingen beter werken dan andere. Als jij twee CTA’s bedenkt, wil je natuurlijk weten welke van de twee het beste werkt bij je doelgroep. De enige manier om dit te weten is door de CTA’s te testen. Maar hoe test je nu zoiets? Een simpele manier om veranderingen aan je website te testen is A/B testing. Met A/B testing kun je gemakkelijk zien welke van de twee (of zelfs drie) CTA’s jouw de beste resultaten oplevert.

Om hulp vragen mag altijd!

Een goede call to action bedenken kan een hele uitdaging zijn. We snappen je helemaal. Bij SAM kun je altijd aankloppen met vragen of opmerkingen. Aarzel niet en neem contact met ons op. We helpen je met plezier op weg!

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J
K
L

M

N

O

P

Q
R

S

T

U

V
W

X
Y
Z