Wat is conversie?

Wat conversie is, verschilt per website en zelfs per webpagina. Het gaat erom dat een bezoeker op een van jouw webpagina’s de gewenste actie onderneemt. Dit kan zijn het downloaden en achterlaten van gegevens of het doen van een aankoop. Een andere manier om conversie te beschrijven is het percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat. Dit is meestal een aankoop bij een webwinkel. Het is verstandig om bij het aanmaken van een website en zelfs bij iedere webpagina te bedenken wat het doel is. Een duidelijk doel geeft meer houvast voor het verbeteren van jouw pagina’s.

Conversie voorbeelden

Zoals gezegd kan een conversie voor iedere website anders zijn. We hebben al een voorbeeld gegeven maar natuurlijk zijn er meer.

  • Aankoop in de webshop doen
  • Afspraak voor een gesprek maken
  • Contactformulier invullen
  • Informatie- of offerte aanvraag
  • Tijd dat een bezoeker op een bepaalde pagina spendeert
  • Inschrijven voor de nieuwsbrief

Conversies bij adverteren

Niet alleen op een website of webshop wordt er gebruik gemaakt van het begrip van conversies maar ook bij adverteren, zoals bij Google Ads. Bij Google Ads worden je conversies gemeten per zoekwoord, advertentie, campagne en zelfs advertentiegroep. Dit geeft aan jou inzichtelijk wat een factor oplevert zodat je hier nog meer op zou kunnen focussen of om de andere factoren te verbeteren.

Conversiepercentage berekenen

Het doel van het berekenen van je conversie is het achterhalen of jouw website effectief is of niet. Als je een lage conversie hebt, is het belangrijk om te bedenken hoe je jouw website kunt verbeteren. Bij een hoge conversie, is het belangrijk om deze ook hoog te houden. In bijvoorbeeld Google Analytics en Google Ads wordt het conversiepercentage automatisch berekend. Maar wil je toch weten wat het percentage conversies is ten op zichten van je bezoekers? Dan kun je de eenvoudige rekensom uitvoeren: (Totaal aantal conversies / Totaal aantal bezoeken) x 100% Voorbeeld: Jouw webshop heeft 100 bezoekers gehad. Daarvan hebben er 10 bezoekers een aankoop gedaan (10 hebben het doel behaald). Het conversieratio is dan: (10 / 100) x 100% = 10%

Conversie optimalisatie

Het proces van het verhogen van conversies en jouw website of webshop aan te passen wordt conversie optimalisatie genoemd. Er zijn verschillende technieken en strategieën om de conversie van een website te verbeteren. Het is zeer afhankelijk van de website wat de beste tactiek en strategie is. Niet iedere website of webshop staat er namelijk hetzelfde voor of levert hetzelfde aantal conversies op. Je kunt conversie optimalisatie het beste overlaten aan specialisten met veel ervaring, zoals die van SAM Online Marketing. Wil je weten hoe jouw website er momenteel voorstaat als het gaat om conversies of wil je weten waar jouw mogelijkheden liggen? Neem dan contact met ons op of vraag een gratis website scan aan!

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J
K
L

M

N

O

P

Q
R

S

T

U

V
W

X
Y
Z