Wat is dropshipping?

Dropshipping is een verdienmodel voor personen die wel een webwinkel willen runnen maar niet zelf de voorraad kan of wil beheren. Bij dropshipping is de webwinkel slechts een tussenpersoon. De webwinkel ontvangt de order van een klant voor een product, de beheerder van de webwinkel stuurt de order door naar de leverancier en vervolgens zorgt de leverancier ervoor dat de bestelling bij de klant komt. Doordat er geen daadwerkelijke voorraad is, is er zo goed als geen investeringsrisico. Als dropshipper heeft u als enige verantwoordelijkheid dat de producten worden verkocht en dat u zorgt voor klantenservice. Andere factoren zoals inkoop en orderafhandeling wordt gedaan door de leverancier van de producten. Over het algemeen zijn de leveranciers geen grote namen en daardoor geven ze extra korting voor zichtbaarheid.

Geld verdienen met dropshipping

Als dropshipper is het de bedoeling dat je producten van minder bekende fabrikanten aan de grote massa gaat verkopen. Een van de belangrijkste taken is dus de marketing. Goede marketing zorgt ervoor dat er veel aandacht komt voor de website en het product. Hoe beter de marketing geregeld is, hoe meer geld er verdient kan worden door middel van dropshipping. Een belangrijk onderdeel van dropshipping is SEO. Door te zorgen dat u dit goed voor elkaar heeft, komt u hoger in de zoekresultaten van Google waardoor u meer kans heeft op bezoekers. Bent u niet zo goed met SEO maar heeft u wel geld om uit te geven aan advertenties zoals Google Ads, dan kunt u alsnog veel verkeer naar uw website genereren. Wanneer je kiest voor dit verdienmodel heb je doorgaans te maken met drie betrokken partijen namelijk de koper (consument), de verkoper (jij dus als dropshipper) en de dropshipping-aanbieder (groothandel). De eerste partij, de eindgebruiker, koopt bij jou een product in de webshop. Deze heeft uitsluitend met jou te maken. Als er dus klachten zijn over de levering of het product zelf dan zal de consument dat bij jou neerleggen. Jij bent eindverantwoordelijke voor de klanttevredenheid. De koper weet verder niet dat zijn of haar aankoop gedropshipped is doordat de groothandel waar jij wel mee te maken heeft doorgaans niet zichtbaar is op de webwinkel. De tweede partij, de dropshipper, is de eigenaar van de webshop en probeert de dropship-producten te verkopen. Bij iedere bestelling die je binnen krijgt maak jij er eentje bij de groothandel. In feite maak jij als verkoper een verborgen bestelling bij de groothandel waar jij het product koopt tegen een lagere prijs koopt dan de consument dat bij jou doet. Als tussenpartij vang je het verschil in aankoopprijs en verkoopprijs op. Je wordt daarmee beloont voor de marketing die je doet voor de groothandel. De derde partij, de groothandel, stuurt producten naar het gewenste adres vanuit een magazijn of voorraad. De dropshipping-aanbieder laat zelf meestal geen aanwijzingen achter op de verpakking van het product dat zij verantwoordelijk zijn voor de oorspronkelijke opslag en het transport. Zij regelen het verzenden, de checks bij de douane en de distributiekosten.

Voordelen van dropshipping

Een van de voordelen is al eerder genoemd, er is een laag tot geen investeringsrisico omdat er geen voorraad benodigd is. Hierdoor heb je ook maar weinig startkapitaal nodig om de webwinkel op te starten. Het enige wat je moet hebben is een website, die je eventueel gratis kan maken met WordPress, met daarbij een goede domeinnaam. Een dropshipper hoeft zich geen zorgen te maken over overtollige producten die maar niet verkocht worden omdat er geen voorraad is. Daarnaast kan een webwinkel, die normaal gesproken wel een voorraad heeft, dropshipping gebruiken om een nieuw product te testen of voor een groter assortiment zorgen.

Nadelen van dropshipping

Er zitten ook een aantal nadelen aan dropshipping. Het grootste nadeel van dropshipping is dat je weinig invloed kan uitoefenen op de klanttevredenheid. De klant ervaart jou als verantwoordelijke maar als de groothandel waar het product wordt besteld te laat een pakket verstuurd, of het duurt uiteindelijk langer, zal de klant de dropshipper als verantwoordelijke aanschouwen. De problemen die zich voordoen zijn vaak lastiger op te lossen omdat een groothandel of leverancier niet altijd beschikbaar is en de dropshipper weet vaak niet waar de zending is. Een ander nadeel is de lage winstmarge bij dropshipping. Een dropshipper kan proberen om producten met een grote prijsopslag te verkopen om een hoge winst te realiseren maar dit is bijna niet mogelijk. Om ervoor te zorgen dat een dropshipper niet in een prijzenoorlog komt moet hij actief zijn op een markt met weinig concurrentie.

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J
K
L

M

N

O

P

Q
R

S

T

U

V
W

X
Y
Z