Wat is ROAS?

Wat betekent ROAS? In het kort:

ROAS is een afkorting voor Return On Advertising Spend. Het is een term uit SEA om de effectiviteit te kunnen bepalen van een Google Ads campagne. Door de uitkomsten in percentages (of verhoudingen) uit te drukken kan je verschillende campagnes met elkaar vergelijken en de effectiviteit bepalen. Het is daarom belangrijk om ook op deze manier naar de cijfers te kijken.

ROAS is meestal als een percentage weergegeven.

Opbrengst / Advertentiekosten * 100% = % ROAS

Voorbeeld:

Je hebt een Google Ads campagne draaien. In één maand levert die 25 conversies op, per conversie levert het je € 100 op voor een totaalopbrengst van € 2500. De campagne kostte je € 500 waarbij de kosten per klik € 2 en er 250x op de advertentie is geklikt. Alles op een rij krijg je:

  • 25 = Aantal conversies
  • € 100 = Opbrengst per conversie
  • € 2500 = Totale opbrengst (25 * € 100)
  • 250 = Aantal klikken op advertentie
  • € 2 = Kosten per klik
  • € 500 = Totale advertentiekosten (250 * € 2)

De ROAS is dan:

( € 25000 / € 500 ) * 100% = 500%

Je kan aan de berekening zien dat het niet uitmaakt wat de kosten per klik zijn en dat het ook niet uitmaakt of het conversie percentage hoog is of laag. Het enige wat voor de berekening nodig is is de totale opbrengst en de totale kosten voor het adverteren.

Bieden gebaseerd op Target-ROAS

Het is met Google Ads mogelijk om doelbewust te bieden aan de hand van een Target-ROAS. Hiermee geef je aan welk rendement je met jouw SEA campagne nastreeft. De kunstmatige intelligentie van Google gebaseerd op het principe van machine learning stelt de campagne bij waardoor je er zelf amper omkijken meer naar hebt. Lees hierover meer over slim bieden. Zodoende kan je tijd besparen en je aandacht op andere zaken richten.

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J
K
L

M

N

O

P

Q
R

S

T

U

V
W

X
Y
Z