Wat zijn uitsluitingszoekwoorden?

Wat zijn uitsluitingszoekwoorden? In het kort:

Een uitsluitingszoekwoord is alleen van toepassing binnen SEA. Het wordt ook wel een negatief zoekwoord genoemd en zulke zoekwoorden kan je aan de betaalde campagnes van Google Ads toevoegen. Het zijn zoekwoorden waarop jouw advertentie doelbewust niet gevonden zal worden.

De redenering erachter is dat je door bewust sommige zoekwoorden uit te sluiten je voorkomt dat ongeïnteresseerde mensen jouw advertentie te zien krijgen en er op klikken. Door je advertentie alleen aan jouw doelgroep te laten zien maak je jouw SEA campagne vele malen effectiever.

Hoe gebruik je uitsluitingszoekwoorden?

Het gebruiken van uitsluitingszoekwoorden laat je dus beter bepalen waarop je gevonden wordt in Google en zorgt voor een beter rendement op investering (ROI). Echter gebruik je de positieve zoekwoorden niet hetzelfde als de negatieve. Zo zal je exacte matches moeten opgeven zoals enkelvouds- of meervoudsvormen en synoniemen. Waar dit filterproces bij de ‘reguliere’ zoekwoorden automatisch verloopt zal je voor de uitsluitingszoekwoorden dus een extra handje moeten helpen.

Er zijn overigens ook verschillende manieren waarop je uitsluitingszoekwoorden kunt gebruiken:

Exacte match uitsluiten: alléén wanneer er gezocht wordt op dit exacte zoekwoord zal de advertentie niet getoond worden.

Brede match uitsluiten: een combinatie van het negatieve zoekwoord en een ander woord worden sluiten vertoningen uit.

Woordgroep uitsluiten: in dit geval kan je meerdere negatieve zoekwoorden opgeven die vertoningen uitsluiten als die in de exacte sequentie in een zoekopdracht voorkomen. Voorbeeld: Als je ‘citroen limonade’ als woordgroep neemt sluit dit ‘citroen limonade maken’ wel uit, maar ‘schijfje citroen in limonade’ niet. Het woordje ‘in’ voorkomt dat het een match is.

Doelgerichte SEA campagne met uitsluitingszoekwoorden

Het toepassen van uitsluitingszoekwoorden maakt een SEA campagne een stuk doelgerichter dan zonder. Hier zijn de voordelen bij een Google Ads campagne op een rij:

  1. Je advertentie is alleen te zien voor relevante bezoekers met gerelateerde zoekopdrachten. Het benaderen van leads gaat op deze manier een stuk sneller dan wanneer je adverteert aan een breed publiek.
  2. Je voorkomt dat strict ongerelateerde bezoekers met een specifieke zoekopdracht jouw advertentie zien. Denk hierbij aan zoekwoorden als ‘spoed’, ’24/7′, ‘korting’, ‘gratis’, ’tweedehands’ of ‘nieuw’.
  3. Je bespaart advertentiekosten. Door weergaven en kliks van niet relevante bezoekers te vermijden bespaar je een hoop geld in situaties waar de kans op conversie extreem laag is.

In het dashboard van een Google Ads campagne kan je de opties voor negatieve zoekwoorden vinden. Je gaat naar het tabblad ‘Zoekwoorden’. Klikt vervolgens op ‘Uitsluitingszoekwoorden’. En voegt naar wens de negatieve zoekwoorden aan jouw SEA campagne toe.

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J
K
L

M

N

O

P

Q
R

S

T

U

V
W

X
Y
Z