In het kort:
Een title tag, ook wel html title of meta title genoemd, is de eerste regel die een bezoeker ziet van je website in de zoekmachines. Deze tag is belangrijk omdat het veel invloed heeft op het aantal kliks dat je zult krijgen naar je website. Elke title tag, ofwel SEO tag, moet ongeveer 60 tot 65 karakters hebben en niet meer. Ga je hier overheen? Dan heb je kans dat een gedeelte van je title tag niet te zien zal zijn de zoekmachines.
Hoewel je waarschijnlijk elke dag in aanraking komt met title tags, zul je vast en zeker nooit stilgestaan hebben bij wat title tags zijn en wat je eraan hebt. Wanneer je iets opzoekt in bijvoorbeeld Google, zie je meerdere suggesties staan met elk een blauwe kop regel. Dat is dus een title tag! Een title tag is zo een onderdeel waar je niet op let, totdat je het zelf nodig hebt. Nu je aan de slag gaat met SEO is het belangrijk dat je precies weet wat een title tag is, wat je ermee kunt hoe je ze schrijft en hoe je ze zelf plaatst.
Voorbeeld van een title tag
Een title tag valt onder de verzamelnaam ‘meta tags’. Meta tags zijn een onderdeel van de html code van een website. Zo moet je bij het optimaliseren van je website niet alleen kijken naar je title tags, maar ook naar description tags. Wat deze tags doen, is dat ze doorgeven aan zoekmachines wat voor informatie er op de betreffende pagina te zien is. Met een title tag moet je dus in zo min mogelijk woorden laten weten aan zoekmachines waar jouw pagina over gaat.
Maar waarom moeten zoekmachines dit weten? Zoekmachines willen zoveel mogelijk relevante informatie laten zien aan hun (be)zoekers. Als jij op een duidelijke manier doorgeeft waar jouw pagina over gaat, kunnen zoekmachines je pagina laten zien aan (be)zoekers die specifiek op zoek zijn naar wat jij biedt. Geef je niet aan waar je pagina over gaat? Dan heb je de kans dat zoekmachines als Google je een lage positie geven op de zoekresultatenpagina. Dit omdat Google helaas niet weet waar je pagina over gaat. Google plaatst liever pagina’s bovenaan, waarvan Google zeker weet dat het relevant is voor de (be)zoekers. Vul dus altijd een title tag in! Ook als je nog niet helemaal weet hoe je de perfecte title tag schrijft!