Conversie verhogen met a/b testen

5 oktober 2014

Leestijd: 5 min

Bij conversie verhogen met a/b testen denken we al gauw aan het hoofddoel; van bezoekers klanten maken. Maar bij je website optimaliseren voor conversie komt meer kijken dan her en der een aanpassing doen en achterover leunend gaan wachten tot het geld binnenstroomt. In dit artikel leggen we je uit wat a/b testen is, waarom dit essentieel is wanneer je je conversie wilt verhogen, voor welke doelen je dit kunt doen en hoe je het beste A/B kunt testen. Lees snel verder over conversie verhogen met a/b testen. Lees ook alles over het grote gevaar van Duplicate Content.

Conversie verhogen

We schreven al eerder een aantal artikelen over conversie optimalisatie, bijvoorbeeld hoe je vrij eenvoudig je click trough rate kunt verhogen en over conversie killers. Wij zijn dan ook echte fans wat betreft websites optimaliseren voor een verhoogde conversie. Je kunt namelijk met dezelfde middelen als waar je nu mee werkt meer rendement behalen. Je hoeft niet extra online te adverteren of nog harder je best te doen om je website hoger in google te krijgen (al behaal je natuurlijk nóg meer rendement wanneer je dit wél doet). Door je huidige bezoekers te analyseren en de boel aan te passen waar dit nodig is kun je zomaar van verlies naar winst gaan. Conversie verhogen met a/b testen kan dan ook het verschil voor jouw business betekenen tussen middelmatig zijn of serieus succesvol worden (op het internet).

Wat is a/b testen?

Soms is een piepkleine aanpassing op je landingspagina, salespage of winkelmandje van je webshop al voldoende om je conversie te verhogen. Om er achter te komen of deze piepkleine aanpassing ook daadwerkelijk voor grootse resultaten gaat zorgen zul je de pagina moeten meten. A/B testen is dan ook een perfecte manier om hier achter te komen en om je conversie verhogen. Bij A/B testen stel je 2 vrijwel identieke pagina’s op (pagina A en pagina B), waarbij slechts één aanpassing per test (zeer sporadisch meerdere kleine aanpassingen) wordt aangebracht op pagina B. De reden dat je slechts één aanpassing per test mag doorvoeren is de betrouwbaarheid van de test. Wanneer je meer (grotere) aanpassingen maakt aan de pagina’s kun je onmogelijk analyseren welke aanpassingen wél resultaat opleveren en welke niet. Stel dat het aanpassen van de tekst op je Call To Action button voor een verhoging in je conversie zorgt van 3%, maar omdat je ook de paginatitel hebt aangepast en deze aanpassing voor een daling van je conversie van 1% zorgt, zul je nooit het optimale rendement behalen als wanneer je beide onderdelen apart test. Daarom maar één doel per keer testen! Afwisselend worden beide pagina’s aan je bezoekers getoond, waarna jij na de test de conclusie kunt trekken welke pagina de meeste conversie heeft behaald. Uiteraard ga je verder met de pagina met de meeste conversie. Het proces van A/B testen kun je eindeloos blijven herhalen totdat je de ultieme pagina hebt gebouwd.

Waarom A/B testen?

Conversie verhogen. Een open deur natuurlijk. Maar dan verwijzen we even naar de allereerste zin van dit artikel; bij conversie verhogen denken we al gauw aan bezoekers omzetten in klanten. Natuurlijk is dit het hoofddoel wat we hebben wanneer we denken aan conversie verhogen, maar dan laten we even wat cijfers er op los: een gemiddeld conversieratio van een webshop is zo’n 2%. Twee van de honderd bezoekers gaan over tot aankoop. Dat is mooi, maar dit houdt in dat 98% van de mensen je website verlaat zonder dat zij van waarde zijn geweest voor je. Laten we even uitgaan van een gemiddeld ‘bounce-percentage’ (bezoekers die direct je website weer verlaten) van 30%. Dan blijven er 68 van de 100 mensen over die wél enige vorm van interesse tonen voor je website, (ze bekijken meerdere pagina’s, producten, tarieven etc.) maar niet converteren. Zonde!

Iedere reis begint met een eerste stap en alle stappen samen vormen het hoofddoel; het bereiken van je bestemming.

Door subdoelen op te stellen geef je jezelf de mogelijkheid om meer uit deze 68% bezoekers te halen. Door de bezoekers te laten converteren in de subdoelen komen zij steeds dichterbij het hoofddoel; van bezoeker klant worden.

Bij subdoelen kun je denken aan:

  • Een product toevoegen aan het winkelmandje
  • Het inschrijven voor de nieuwsbrief
  • Het delen via social media
  • Het contactformulier invullen
  • Etc…

Doordat bezoekers deze stappen doorlopen krijgen ze meer affiniteit met jouw business en breng je hen dus dichter naar jouw hoofddoel; het doen van een aankoop of aanvraag voor je diensten. Ook op deze subdoelen kun moet je de conversie verhogen met A/B testen.

Schoenmaker, blijf bij je leest

Een uitstekende tool om A/B testen uit te voeren en je conversie te verhogen is Visual Website Optimizer. Met deze tool kun je uitstekend uit de voeten voor al je A/B testen. Als je met de tool om kunt gaan tenminste. Daarnaast hangt er een aardig prijskaartje aan het gebruik van de tool: de startup (free trial voor 30 dagen) is gratis, maar vervolgens komt het laagste abonnement op $ 59,- per maand.

Een hoop geld voor een tool waar je een tijd over doet voordat je hem volledig onder de knie hebt.

Wij van SAM Online Marketing & Webdesign verzorgen online marketing diensten en maken websites. De websites die wij maken zijn altijd geoptimaliseerd voor conversie en de websites van klanten waar wij de conversie optimalisatie voor hebben verzorgd laten een forse conversie toename zien.

Sommigen tot wel 70% meer conversie dan voor onze samenwerking.

Waarom zul je dan zelf gaan ploeteren met een tool die je niet kent en waar je grof voor moet betalen, als je ook kunt samenwerken met een expert die 100% je conversie kan verhogen?

In dit artikel lees je:

Anderen bekeken ook