SEO scan​
Binnen 24 uur weet jij hoe je ervoor staat!'
Vertrouwd door 10.000+ website eigenaren

Een gratis SEO scan uitvoeren om de pijnpunten van jouw website te achterhalen? Door jouw url in de balk hierboven in te vullen kun je er met de analyse van onze specialisten achter komen waar je website op dit moment nog steken laat vallen. Met behulp van de service SAM Online Marketing kun jij van jouw website een groot succes maken, omdat je na de SEO scan precies weet wat ervoor nodig is om in de top van de organische zoekresultaten terecht te komen! We leggen je graag verder uit hoe onze vrijblijvende SEO check eruit ziet en wat voor advies je van onze consultants zult ontvangen.

Wat is het nu van een SEO scan?

Wat wordt in de SEO scan geanalyseerd?

SEO bestaat uit veel verschillende onderdelen. De scan die we bij ons SEO bedrijf doen is daarom heel uitgebreid. Tot in de letters checken we jouw website om te kijken waar de mogelijkheden nog voor het oprapen liggen. Zoekmachine optimalisatie bestaat globaal uit drie onderdelen: on-page, linkbuilding en techniek. Deze drie onderdelen op zich bestaan natuurlijk ook weer uit veel verschillende facetten die in de SEO scan uitgebreid geanalyseerd moeten worden. We lichten graag nader toe hoe deze onderdelen met de onderliggende facetten eruitzien. 

1. Hoe is de website on-page ingericht?

Allereerst is het met de SEO scan belangrijk om te kijken hoe de website is ingericht met zoekwoorden en wat het thema van de website is. Dit moet op verschillende manieren goed terugkomen en mag ook weer niet gespamd worden. Als in de analyse naar voren komt dat je website gespamd is met zoekwoorden, dan kan het zelfs zo zijn dat je een penalty hebt gehad of nog kan krijgen van Google. Let hier dus goed op!

Als de consultants van ons SEO bureau inzichtelijk hebben welke zoekwoorden er in de website en op iedere pagina verwerkt moeten worden, is het van belang dat de website op verschillende andere on-page vlakken goed is ingericht en dat we dat in de SEO scan dieper onderzoeken. In de meta description en pagina titel moet het zoekwoord bijvoorbeeld op de juiste manier en slim verwerkt zijn, alt teksten moeten ingevuld zijn, interne links moeten op de juiste manier zijn verwerkt, H1 tags mogen niet missen en moeten slim ingericht zijn, en zo zijn er nog diverse andere punten die we onder de loep nemen. Hiervoor gebruiken we de website audit van diverse tools.

Vaak is er meer voor nodig dan alleen een goede on-page inrichting van je website om hoog in Google te komen, echter is dit geheel afhankelijk van jouw branche. Als de concurrentie moordend is, dan heb je wel degelijk backlinks nodig om überhaupt in de buurt van de top terecht te komen. Maar valt de concurrentie mee, dan kan het zo zijn dat je niet veel links nodig hebt.

Techniek is en blijft een belangrijke basis voor een goede zoekmachine optimalisatie. Zonder een technisch goede website heb je geen fundament om op te bouwen en ben je eigenlijk nergens.

Uiteindelijk moet ieder onderdeel natuurlijk goed ingericht zijn om voor de beste optimalisatie te zorgen. Maar de belangrijkste on-page punten waar je rekening mee moet houden voor het inrichten van je website is het inrichten van de gehele website met het thema, de pagina titels en het doorvoeren van interne links om de autoriteit over de website te verdelen.

Screaming Frog

Voor het on-page plaatje en de audit van de website is Screaming Frog misschien wel de bekendste tool om je website mee te analyseren en fouten aan het licht te brengen. In een SEO scan is deze tool dus echt onmisbaar! Ieder detail van de website wordt door deze tool gecrawld en naar voren gebracht.

SE Ranking

SE Ranking doet het eigenlijk niet anders en biedt in principe dezelfde service voor de SEO scan. Met deze tool kan je ook een audit laten draaien, maar ziet het er net anders uit. Je krijgt namelijk een rapport met de fouten die echt verwerkt moeten worden en de warnings die eigenlijk ook allemaal aangepakt moeten worden.

Daarnaast kun je deze tool inzetten voor diverse andere onderdelen van zoekmachine optimalisatie. Zo kun je hiermee bijvoorbeeld ook een zoekwoordonderzoek doen, een checklist gebruiken om de on-page punten mee af te vinken, je linkbuilding bijhouden en nog veel meer. Met deze tool krijg je dus voornamelijk te maken wanneer je echt kiest voor het uitbesteden van SEO aan ons online marketing bureau. Dan wordt er voor jouw website een apart project aangemaakt, waarin alles bijgehouden wordt.

Ahrefs

Ahrefs is voor iedere online marketing consultant één van de belangrijkste tools. Hiermee kun je alle kanten op. Je hebt namelijk een audit optie, waarmee je een soortgelijk rapport krijgt als met SE Ranking en een goede SEO scan kunt doen, daarnaast kun je de beste zoekwoordonderzoeken doen met alle diverse opties die de tool heeft, verder kun je de tool goed gebruiken voor een Google Ads scan én je kan de tool perfect gebruiken voor linkbuilding doeleinden. De kwaliteit van de links kan namelijk op diverse manieren gemeten worden en het gehele linkprofiel van een website kan goed gewaarborgd worden. Deze tool wordt dus gegarandeerd in iedere SEO check gebruikt!

SEO

2. Hoe ziet jouw linkprofiel eruit?

Het volgende onderdeel in onze SEO scan is het analyseren van het linkprofiel. Linkbuilding is een vak apart waar je niet zomaar mee aan de slag kunt, en dat weten met de service van ons online marketing bureau maar al te goed. Kwaliteit en relevantie zijn de twee steekwoorden waar het in dit onderdeel echt gaat. Het domein waar de link op staat moet namelijk relevant zijn voor jouw website en daarbij moet het uiteraard een kwalitatief domein zijn om de nodige ‘linkjuice’ ervan te kunnen ontvangen. Je bent dus van veel verschillende factoren afhankelijk en uiteindelijk wil je ook niet dat het linkbuilden voor de zoekmachines overkomt als spam, want hierdoor kun je weer een penalty krijgen. Zoals je ziet is linkbuilding een breed begrip waar veel tijd in zit. Dit is dan ook vaak de reden dat ondernemers ervoor kiezen voor het uitbesteden van dit onderdeel. In de SEO scan zijn we hier dan ook heel kritisch in en analyseren we jouw linkprofiel ook met diverse tools. Ahrefs en SE Ranking hebben we zojuist al genoemd, maar daarbij gebruiken we ook bijvoorbeeld Majestic.

In principe is er geen specifiek limiet voor het plaatsen van links. Wel is het zo dat je niet in een korte tijd te veel links kan plaatsen, want dan kan het overkomen voor de zoekmachines als spam. Echter gaat het hier dan ook wel over echt heel veel links en moeten de links ook irrelevant zijn waardoor de zoekmachines het gaan zien als spam.

Je hebt voornamelijk een gezond linkprofiel als alle links op jouw relevant en kwalitatief zijn. Denk hierbij ook aan een goede ankertekst verdeling en een goede verhouding tussen blogpagina’s, startpagina’s en partner pagina’s.

Wat maakt ons uniek?

Waarom jij met SAM wél wint

We zetten de extra stap

Waar andere marketeers het houden bij tools, denken wij verder dan dat om resultaten voor jou te halen.

We gaan door tot het resultaat gehaald is

In 12 maanden geen resultaat?
We gaan gewoon door!

Wij groeien pas als jij groeit

Alles op basis van resultaat. Door onze provisie-constructie verdient elk van ons pas als jij verdient. Wel zo eerlijk!

Groeien als jij groeit, Floris We zetten de extra stap, Jake We gaan door tot het resultaat gehaald is, Ali

Majestic

De tool Majestic is echt puur en alleen bedoeld voor linkbuilding. Met het scannen van jouw website wordt deze tool gedraaid om goed inzichtelijk te krijgen waar alle links precies naartoe gaan en wat de waardes zijn van de links. Met deze tool kun je bijvoorbeeld de Trust Flow goed in kaart brengen. Zoals de naam al verklapt kun je hiermee checken hoe betrouwbaar een backlink is. 

Technische SEO

3. Zit de website technisch goed in elkaar?

Van de techniek zou je kunnen zeggen dat dit eigenlijk de basis is van je website of webshop. Stel je voor dat je website heel traag is of dat er problemen zijn met de hosting, waardoor de pagina’s niet zichtbaar worden voor je bezoekers. Alle content en linkbuilding doet er dan al niet meer toe, want een bezoeker komt je website niet eens binnen! Technisch moet de website dus kritisch geanalyseerd worden in de SEO scan om in een advies uit te zetten welke belangrijke punten op de korte termijn opgepakt moeten worden. 

Snelheid is een onderdeel die we zojuist al benoemde, maar er zijn zo nog veel meer onderdelen die met de service van SAM Online Marketing gecheckt worden. Denk aan de crawlability en indexability die goed ingericht moeten zijn, de W3C richtlijnen waar je website aan moet voldoen en voor mobiele apparaten moet je website goed natuurlijk goed ingericht zijn. Daar hechten de zoekmachines steeds meer waarde aan. Ook voor dit onderdeel hebben we natuurlijk onze tools om je website te scannen! 

In de website audits die we eerder benoemd hebben komen de meeste technische punten het beste naar voren. Screaming Frog is hier volgens de experts van ons online marketing bureau nog steeds de leider in, maar SE Ranking en Ahrefs laten ook veel goede punten zien in het rapport die uit de analyse komt. Maar er zijn er natuurlijk nog veel meer! De belangrijkste SEO scan tools hebben lichten we graag nader toe.

Wij raden het sterk af om de technische punten zelf op te pakken, tenzij je hier ervaring mee hebt. Als je aan de achterkant van je website aanpassingen gaat verrichten, dan kan het namelijk zo zijn dat je hele website uit elkaar valt wanneer je iets verkeerds invult. Daarom raden we altijd aan om hier een webbouwer naar te laten kijken!

Als je website technisch goed in elkaar zit, kun je nog steeds bezoekers genereren met een minder mooi design. Echter kan een professioneel design er wel voor zorgen dat je veel meer rendement haalt uit hetzelfde aantal bezoekers, omdat deze volledig is ingericht op conversie. Dus voor de techniek is het design niet per se van groot belang, maar voor het creëren van de uiteindelijke conversies zeker wel! Je kan onze scanners dus ook inschakelen voor een specifieke conversie optimalisatie audit.

SEO

Resultaat is alles
wat je wil zien!

Alles wat je wil zien is resultaten. Wij richten ons hier constant op. Neem direct contact met ons op om je te laten adviseren en deze resultaten te behalen!

Google Search Console

Google Search Console is niet te missen in de SEO check, aangezien het een tool is van Google zelf! De data die hierin weergegeven wordt met het advies dat je hieruit kunt verkrijgen is dus het meest accuraat. Je kan hier zelfs meteen in terugzien wanneer Google je een penalty heeft gegeven en wat je eraan moet doen om het recht te zetten op je website. Google Search Console geeft diverse fouten in de indexering goed weer en is daarbij een hele goed tool om het crawl budget van je website inzichtelijk te krijgen.

Snelheid en performance scannen met GTmetrix, Google PageSpeed Insights en Pingdom Tools

Met het scannen van de techniek van jouw website is de snelheid en performance van je website het allerbelangrijkste. Om die reden gebruiken we in onze SEO scan drie verschillende tools, en iedere tool laat net andere belangrijke details zien. Met iedere tool krijgt je website een cijfer voor de snelheid, maar met bijvoorbeeld Google PageSpeed Insights worden alle Core Web Vitals goed in kaart gebracht. Daarnaast zie je met GTmetrix beter hoe de structuur van je website in elkaar zit en hoe je pagina ingeladen wordt. Met Pingdom Tools zie je weer hoeveel requests de server moet doen voordat je pagina ingeladen is. Met deze SEO checks krijgen we een globaal overzicht hoe de performance van je website eruitziet. 

De vervolgstappen van de SEO scan

Je laat een zoekmachine optimalisatie scan uitvoeren, omdat je wilt weten hoe je website ervoor staat en waar de mogelijkheden nog voor het oprapen liggen. Nu we de analyse hebben gedaan, zullen we een uitgebreid rapport met een advies uitbrengen en willen we je als online marketing bureau natuurlijk onze hulp aanbieden. Het proces van onze service ziet er als volgt uit:

  1. Je doet een aanvraag voor een gratis scan: je komt niet voor niet bij onze scan terecht. Graag wil je inzichtelijk krijgen waar jouw website nog steken laat vallen.
  2. Onze specialisten analyseren de boel tot in detail: ieder hierboven genoemde onderdeel wordt door de experts van SAM Online Marketing in de gratis SEO scan onder de loep genomen met alle tools die we hebben besproken.
  3. Jij krijgt een rapport met een advies op maat: wanneer we klaar zijn krijg jij van onze consultant een rapport met een uitgebreid advies. Hierin maken we alle punten duidelijk die aan je website verbeterd moeten worden.
  4. Mogelijkheid voor het uitbesteden van je SEO: uiteraard staan de SEO specialisten van ons online marketing bureau te popelen om jou onze hulp aan te bieden. We hebben je hele website onder de loep genomen en willen dan ook alle dingen die we tegen zijn gekomen het liefst direct voor je oppakken. De uitgebreide SEO scan is dus een hele mooie basis om vervolgens de optimalisatie aan ons over te laten en te kiezen voor de volledig dienst uitbesteden aan SAM Online Marketing. Uiteindelijk ben je namelijk veel tijd en leergeld kwijt als je dit zelf oppakt!

Je kan zeker kiezen voor alleen het uitbesteden van je linkbuilding. Het komt vaker voor dat ondernemers al iemand in huis hebt gehaald voor het schrijven van de content. Vervolgens wordt onze hulp hierbij ingeschakeld voor het creëren van autoriteit. Natuurlijk zullen we altijd advies geven over hoe de website on-page het beste ingericht moet worden!

De kosten voor de SEO van jouw website is volledig afhankelijk van jouw wensen en de concurrentie in jouw branche. Toch kunnen we je wel een indicatie geven. Lokale SEO, waarbij we jouw website analyseren voor specifieke steden, begint al bij €660 per maand. Als je meteen voor de landelijke zoekwoorden wilt gaan, dan beginnen de kosten bij €990.

Vraag direct een GRATIS SEO scan aan om erachter te komen hoe jouw website ervoor staat!

De scanners van SAM Online Marketing staan klaar om ieder detail van jouw website tot in detail te checken. Vul de balk bovenaan de pagina direct in en kom er snel achter wat er aan je website gedaan moet worden om een groot succes te worden op het internet. Vervolgens kun je er met de uitslag van de SEO scan voor kiezen om de hulp van ons online marketing bureau in te schakelen om je met de kortste weg en een strategie op maat naar de top te brengen! Samen vooruit, samen winnen! Laat je website scannen en met de juiste optimalisatie sta jij binnen de kortste keren bovenaan in de organische zoekresultaten!

Ontdek jouw SEO score

Doe de GRATIS website scan

Wij scannen jouw website GRATIS en laten jou weten hoe je ervoor staat.

  • In 24 uur resultaat
  • Welke kansen laat je liggen?
  • Wanneer kun jij groei verwachten?
Sasha - Online marketing strateeg

Sasha

Online marketing strateeg

Veelgestelde vragen over SEO

Met een SEO check wordt er gekeken naar hoe goed jouw website is ingericht voor de zoekmachines. Er wordt hierbij naar veel verschillende aspecten gekeken. SEO wordt dan ook opgedeeld in drie aspecten. Allereerst het on-page gedeelte. Met een scan wordt er hierbij voornamelijk gekeken naar hoe de content is ingericht en hoe alle andere on-page factoren ervoor staan. Denk dan aan factoren als meta descriptions, paginatitels, headings, interne linkstructuur, etc. 

Linkbuilding is het tweede aspect wat we scannen. Dit is ook een heel groot onderdeel van SEO die tot in de detail geanalyseerd kan worden. Iedere link heeft namelijk verschillende waardes die we moeten checken. De website zelf heeft daarbij ook waardes die nagelopen worden. Denk hierbij aan de DA-waarde, URL-rating, TF, DR-waarde, etc.

Als derde factor moet de techniek ook goed nagelopen worden. Dit is net zo belangrijk als de andere twee factoren. Is de website snel genoeg? Zijn de CSS- en JavaScript bestanden goed ingericht? Is de website en het design gebouwd volgens het W3C reglement? En zo zijn er nog meer technische punten die we scannen.

Als jij hoog wilt komen in de organische zoekresultaten van de zoekmachines dan wil je weten of jouw website er goed voor staat. Meestal ben je dan ook al wel op zoek naar een SEO specialist. Met een scan worden er dan ook meteen twee dingen voor jou duidelijk. Allereerst natuurlijk hoe jouw website ervoor staat. Zijn er veel punten die aangepakt moeten worden? Is er een deel die je zelf eventueel al aan kunt pakken?

Wat echter ook duidelijk wordt is of jouw specialist weet wat hij aan het doen is en een goede op maat gemaakte strategie uit kan zetten. Iedere website of webshop is namelijk toch net even anders en heeft weer andere specifieke aandacht nodig.

Een SEO-technische scan van jouw website kun je in principe altijd laten doen. Zo weet je hoe jouw website ervoor staat en waar de verbeterpunten liggen. Soms denk je dat je website er mooi uitziet en de goede kant op gaat, maar wanneer je een SEO specialist ernaar laat kijken er heel veel aandachtspunten bovenwater komen. Een expert heeft namelijk diverse tools waar de website tot in de puntjes mee geanalyseerd kan worden. Zo krijg je in een keer overzichtelijk waar de website nog veel aandacht nodig heeft.

Dit is afhankelijk van waar je de scan voor gebruikt. Een SEO scan hoeft in principe namelijk niet heel vaak gedaan te worden. Als je bijvoorbeeld wilt weten wat een specialist allemaal voor aandachtspunten uit jouw website kan vissen, dan hoeft het waarschijnlijk maar één keer voor dat moment.

Als je echter voor jezelf een SEO scan wilt doen van de website om te kijken hoe deze ervoor staat dan zou je dit maandelijks bijvoorbeeld kunnen doen, of eens in de twee maanden. Wanneer je namelijk actief met een website bezig bent, gebeurt er constant van alles in zowel de frontend als in de backend. Er komen nieuwe landingspagina’s online, content wordt aangepast, meta descriptions worden vergeten, er wordt een H1 tag verkeerd geplaatst en zo zijn er genoeg andere kleine foutjes die op de website voorkomen, simpelweg omdat er constant van alles gebeurd. In zo een geval is het dan ook handig om wat vaker een SEO scan te doen met diverse tools. Denk dan aan eens in de maand. Of misschien vind jij het fijner om dit vaker of juist minder vaak te doen.

Zoekmachine optimalisatie is in principe een oneindig proces. Een website heeft natuurlijk constant aandacht nodig. Concurrenten staan namelijk ook niet stil en blijven altijd groeien. Je moet dus wel blijven linkbuilden. Echter is er daarnaast ook altijd wel ruimte voor verbetering.

Denk bijvoorbeeld aan nieuwe content, er is altijd wel nieuwe content die geschreven kan worden. Vervolgens moet je dit ook weer op alle manieren optimaliseren. Denk aan een strategie met linkbuilding voor de specifieke pagina, maar ook interne links en andere SEO-technische aspecten moeten de nodige aandacht dan krijgen.

Ook zijn er dingen waar je rekening mee kunt houden die altijd goed moeten staan. Denk bijvoorbeeld aan meta descriptions die ingevuld moeten zijn, pagina’s waar je mee wilt scoren moeten altijd op follow en index staan en iedere pagina moet een H1 tag hebben.

Het scannen van de SEO van jouw website is handig om voor verschillende dingen te gebruiken. Is er bijvoorbeeld nog nooit eerder voor zoekmachines geoptimaliseerd op jouw website, dan is het handig om een uitgebreide scan te doen. Dit is dan een soort nulmeting. Vanaf dit punt kun je nu bepalen hoeveel tijd er gaat zitten in de optimalisatie en kun je doelstellingen maken voor wanneer je welke posities in Google zal behalen.

Ook is een scan belangrijk om de voortgang van je website bij te houden. Vaker worden er dingen aan de achterkant aangepast en het kan natuurlijk gebeuren dat je hierbij iets vergeet in te vullen of net verkeerd ingevuld hebt. Met een SEO check kun je al deze fouten vaak direct tackelen. Heb je bijvoorbeeld een foutje gemaakt bij het plaatsen van een link in een ankertekst, waarbij de link niet helemaal klopt, dan komt deze in de scan naar voren als een broken link. Zo zijn er nog genoeg andere dingen die je kunt tackelen.